شرکت حریر ترمه آریا

برندسازی شخصی چیست ؟

25 اکتبر

برندسازی شخصی چیست ؟

برند شخصی نحوه معرفی خودتان است. مجموعه‌ای از مهارت‌ها، تجربیات و ویژگی‌های شخصیتی است که می‌خواهید افراد شما را با آن‌ها بشناسند. برند شخصی داستان شماست و رفتار، نگرش و کلمات گفته و نگفته شما را منعکس می‌کند.

از برندسازی شخصی برای متمایز کردن خود از دیگران استفاده می‌کنیم. اگر ارتقای برندسازی شخصی را به خوبی انجام دهید، می‌توانید آن را با کسب‌وکار خود پیوند دهید و باعث حداکثر شدن موفقیت برندینگ شرکتی خود شوید.

 

برند شخصی

 

 

از نظر حرفه‌ای برند شخصی تصویری است که مردم از شما می‌بینند. این تصویر می‌تواند ترکیبی از نگاه افراد به شما در زندگی واقعی، نمایش رسانه‌ها از شما و تصویری باشد که افراد از اطلاعات آنلاین در مورد شما به دست می‌آورند.

برخی برند شخصی خود را نادیده می‌گیرند و اجازه می‌دهند به صورت بی‌نظم و خارج از کنترل آن‌ها توسعه یابد. برخی دیگر کنترل آن را به دست می‌گیرند و برند شخصی‌ خود را توسعه می‌دهند. قبل از ایجاد اینترنت، کارت ویزیت همان برند شما بود. اگر در رسانه‌ها و تبلیغات حضور نداشتید، افراد کمی نام شما را شنیده بودند. در دنیای بسیار عمومی امروز که در مورد هر اقدام کوچکی به تفصیل در شبکه‌های اجتماعی بحث می‌شود، نمی‌توان ناشناس باقی ماند. امروزه استفاده از کارت‌های ویزیت آنلاین و ابزارهای لینک‌دهی برای معرفی لینک‌های کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

 

ثبت برند

برای جلوگیری از کپی‌کاری و سوءاستفاده‌های احتمالی از نام و اعتبار شرکت شما، ثبت نام تجاری حائز اهمیت است. ثبت برند با ثبت شرکت تفاوت دارد. در ایران برای ثبت شرکت باید یک عبارت سه‌کلمه‌ای انتخاب کنید اما نام تجاری شما می‌تواند یک کلمه باشد.

برای ثبت برند ابتدا باید از قابلیت ثبت آن مطلع شوید. یعنی آن نام تجاری توسط دیگران ثبت نشده باشد. حتی مشابه هم نباشد به طوری‌که افراد را به اشتباه بیاندازد. پس از این‌که نام تجاری خود را انتخاب کردید و از قابلیت ثبت آن مطمئن شدید، باید مدارک خود را تکمیل کنید. سپس باید در وب‌سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت‌نام و جهت تائید حساب کاربری خود، گواهی امضا را از دفاتر اسناد رسمی دریافت کنید. فهرست مدارک مورد نیاز برای ثبت نام تجاری در زیر آمده است.

 

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری شخص حقیقی

 

  • شناسنامه و کارت ملی
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • مجوز فعالیت
  • کارت بازرگانی (برای ثبت نام تجاری انگلیسی)

 

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری شخص حقوقی

 

  • شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
  • آگهی تاسیس شرکت
  • مدارک نماینده قانونی (درصورتی‌که وکیل یا نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام دهد)
  • کارت بازرگانی (برای ثبت نام تجاری انگلیسی)

پس از ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت و بازگذاری مدارک و تصویر برند باید حداقل ۱۵ روز برای اعلام نتیجه بررسی کارشناسان منتظر بمانید.

 

نکته‌های برندینگ برای کسب‌‌وکارهای کوچک

 

در ادامه نکات برندسازی برای کسب‌وکارهای کوچک را مطرح می‌کنیم.

  • با نام تجاری خود مانند یک شخص برخورد کنید. نام تجاری باید دارای هویت (چه کسی است)، شخصیت (رفتار او چگونه است) و تجربه (چگونه به خاطر سپرده می‌شود) باشد.
  • انسجام و هماهنگی را در اولویت قرار دهید. ناهماهنگی اولین اشتباه برندسازی است که شرکت‌ها مرتکب می‌شوند. منسجم نبودن فعالیت‌های برندینگ مشتریان را سردرگم و برند شما را تضعیف می‌کند. برندهای ارزشمند و شناخته‌شده، ثبات و هماهنگی را در اولویت قرار می‌دهند.
  • استراتژی برند خود را دنبال کنید. استراتژی برند فراتر از دستورالعمل‌های برند است. برنامه استراتژی، اهداف بلندمدت و مشخص دارد که در طول زمان و با تکامل برند قابل دستیابی هستند.
  • اجازه ندهید الهام‌بخش بودن، به تقلید کردن تبدیل شود. تحلیل‌های رقابتی نه تنها به شما می‌گویند رقبا در چه جایگاهی هستند و چگونه به آن دست یافته‌اند، بلکه به شما برای بهبود و متمایز کردن برندتان ایده‌هایی می‌دهند. اما مراقب باشید تا در دام تقلید گرفتار نشوید. تحقیقات رقابتی را محدود و بر کسب‌وکار خود تمرکز کنید. اگر یک یا دو رقیب شما از یک روش خاص برندسازی استفاده می‌کنند، به این معنی نیست که شما باید از آن‌ها تقلید کنید.
  • از برندینگ در استخدام بهره ببرید. برندسازی قوی باعث می‌شود کارمندانتان به شما افتخار کنند. از نام تجاری خود برای جذب و استخدام بهره ببرید. اگر استخدام برای شرکت شما اهمیت زیادی دارد از «برندسازی کارفرما» (Employer Branding) بهره بگیرید. برندسازی کارفرما نحوه بازاریابی شرکت برای جویندگان کار و کارمندان فعلی است.