شرکت حریر ترمه آریا

خلاقانه ترین بسته بندی های جهان

25 اکتبر

خلاقانه ترین بسته بندی های جهان

بی تردید این ضرب المثل معروف به گوشتان آشنا است؛ هیچ گاه یک کتاب را بر اساس جلد و ظاهرش قضاوت نکنید. اما انسان ها همیشه از عقل و خردشان پیروی نکرده و در بیشتر مواقع تصمیم هایی کاملاً احساسی می گیرند. بارها و بارها برایمان پیش آمده که کالا را فقط و فقط به خاطر بسته بندی زیبا و دلفریبش خریده ایم. در حقیقت 98 درصد از ما زیباترین و خاص ترین محصول درون قفسه فروشگاه را انتخاب می کنیم نه کالایی که بهترین خصوصیات و ویژگی ها را دارد، اینطور نیست؟ از نقطه نظر بازاریابی ارائه یک محصول خوب و باکیفیت در قالب یک بسته بندی نه چندان جذاب برایتان بسیار گران تر تمام می شود (چرا که چنین اشتباهی می تواند سقوط چشمگیر آمار فروش آن محصول را در پی داشته باشد) تا این که بخواهید یک طراح صنعتی خوش فکر را استخدام کنید تا یک بسته بندی چشم نواز برایتان خلق کند.

بسته بندی در هر شکل، اندازه، ماده و هر رنگی وجود دارد. این اولین برداشتی است که ما از یک محصول می کنیم و در عین حال نمایانگر کل برند است. بسته بندی یک محصول همانطور که میتواند قاتل برند شما باشد، میتواند با ظاهری جذاب، مد روز و خلاقانه خود را به راحتی به مصرف کننده نهایی بفروشد. به عبارتی دیگر در هنگام خرید حضوری آن چیزی که بیش از همه عوامل بر مخاطب تاثیر گذار است، لمس مستقیم محصول میباشد.

مقوله ی بسته بندی محصولات به قدری اهمیت یافته است که در سایت های اشتراک گذاری ویدئو مانند آپارات، یوتیوب و … تولید محتوایی مبنی بر اصطلاح “Unboxing” تولید میشود و مخاطبان بسیار زیادی دارند.

از طرفی دیگر طراحی بسته بندی باید بگونه ای باشد که هفته ها یا ماه ها در قفسه خانه بماند و این مهم نیازمند طراحی هنرمندانه و البته کیفیت بالای مواد مورد استفاده در خلق پکیج محصول است.

 

  1. از خود محصول استفاده کنید!

تلفیق بسته بندی با خود محصول نشانگر توانایی عرضه شما و در عین حال قدرت بسته بندی شماست. برای الهام از این نوع بسته بندی میتوانید به تصویر شماره 3 (آدامس تریدنت)، شماره 8 (بالشتی عسلی) یا تصویر شماره 10 (نان پروتئینی) مراجعه کنید.

 

  1. استفاده از شعار یا تگ لاین جذاب

استفاده از تگ لاین ها در خاطر مخاطب میماند و تاثیر بسزایی در ناخودآگاه وی برای خرید مجدد محصول شما دارد. بعنوان مثال “پودر کیک رشد؛ به همین سادگی به همین خوشمزگی“. الهام بگیرید و خلاق باشید.

 

  1. نبوغ در سادگی است.

 

طراحی شیک جعبه اپل

 

 

بعنوان مثال کمپانی اپل برای بسته بندی محصولات خود از تگ یک دست و ساده در عین حال بسیار جذاب استفاده میکند و همواره نیز به عنوان برندی لوکس با بسته بندی جذاب از آن یاد میشود.

 

  1. داستانی واقعی یا فانتزی در مورد برند خود بگویید!

 

بسته بندی قهوه ریو

 

 

برخی از بهترین و خلاقانه ترین بستـه بندی ها داستانی فانتزی یا واقعی را روایت میکنند. بعنوان مثال برند معتبر “قهوه ریو” با استفاده از تمبر و مهر و موم های بین المللی قصد دارد به مخاطب نشان دهد دانه های قهوه مرغوب را از سراسر دنیا جمع آوری میکند.

 

  1. مثل جعبه مربع یا مستطیل نباشید!

 

بسته بندی صابون Lanna

 

 

بعنوان مثال برند Lanna Spa برای نشان دادن طبیعی بودن محصول خود، صابون ها را داخل بسـته بندی مانند برگ به بازار عرضه میکند.

 

  1. خلاق، خلاق و خلاق باشید!

 

آبمیوه با بسته بندی عالی

 

شما تا به حال به استفاده از لبه های مثلثی شکل پاکت ها آبمیوه فکر نکردید؟ شرکت تولید کننده آبمیوه تصویر بالا با استفاده از کمی خلاقیت توانسته این لبه های بی مصرف را به دست و پای پنگوئن های خوشگل تبدیل کند.

 

  1. از طبیعت الهام بگیرید.

 

بسته بندی خلاقانه گلاب

 

 

تصویر بالا بـسته بندی گلاب از شرکت BLK Rose است. این طرح بسیار زیبا را با گلاب های صادراتی یا مصرفی خودمان مقایسه کنید! بقول معروف این کجا و آن کجا! شاید محتویات گلاب های ایران بسیار مرغوب تر باشند، اما تاثیر بسته بندی باعث فروش بسیار بالای کالای حتی نامرغوب خواهد شد.

این مطلب در مورد طراحی وبسایت هم مصداق دارد چرا که در دنیای مدرن امروز ظواهر خیلی بیشتر از آنچه گمان می کنید، حائز اهمیت می باشد. پس بیایید نگاهی بیندازیم به زیباترین و موفق ترین طرح های بسته بندی و از این اسطوره های طراحی بسته بندی درس های مهمی بیاموزیم. (آپدیت 2021)