شرکت حریر ترمه آریا

طراحی جعبه دارو

25 اکتبر

طراحی جعبه دارو

با توجه به مواردی که گفته شد، احتمالا به اهمیت طراحی جعبه دارو پی برده و دانستید طراحی باید به چه گونه ای باشد. البته چنانچه هنوز هم با طراحی جعبه دارو چالش دارید، پیشنهاد می‌کنیم همچنان همراه ما باشید تا یک جمع بندی از نکات طراحی جعبه دارو داشته باشیم.
• طراحی جعبه دارو باید به گونه ای باشد که از پلمپ خارج شدن آن به طور کامل مشهود باشد.
• طراحی جعبه دارو نباید به شیوه ای باشد که مصرف کننده در باز کردن آن دچار مشکل نشود. از طرف دیگر، نباید به طوری طراحی انجام شود که کودکان بتوانند آن را به راحتی باز کنند.
• هنگام طراحی جعبه دارو، باید به این نکته دقت شود که تمامی موارد چاپ شده به درستی در هر وجه از جعبه قرار بگیرند تا کاملا در دید مصرف کننده باشند.

 

 

ساخت جعبه دارو

 

 

چاپ جعبه دارو

پس از طراحی جعبه، نوبت به چاپ جعبه دارو می‌رسد. باید دقت کنید این چاپ باید به صورت کاملا خوانا و همراه با رنگ بندی های مختلف انجام شود. همچنین در چاپ جعبه دارو، باید از کارتن با کیفیت استفاده شود تا علاوه بر اینکه مانع نفوذ نور و رطوبت به داخل جعبه شود، در حمل و نقل آسیب نبیند و به همان صورت اولیه به مقصد برسد. از طرف دیگر، دارو ها تعداد و تنوع بسیار بالایی داشته و در چاپ جعبه دارو ها، باید به این تنوع دقت کرده و طراحی، چاپ و تولید جعبه دارو باید به شیوه ای انجام بگیرد که این تنوع و تفاوت ها را بتواند پوشش دهد و یا طرح های تکراری چاپ نشوند. همچنین، طرح زده شده، باید در ابعاد مناسب چاپ شوند. از طرف دیگر، تمام مواردی که بالا ذکر شد، باید به طور کامل روی جعبه دارو چاپ شوند.

 

روش های چاپ روی جعبه دارو

چاپ انواع مختلفی دارد که از هرکدام از آن ها، با توجه به نوع و کاربردی که دارند، در جاهای مختلفی استفاده می‌شود. چاپ روی جعبه دارو معمولا به دو روش کلی انجام می‌شود که در این قسمت، به بررسی آن ها می‌پردازیم.

 

1. چاپ مستقیم (غیر مسطح)

این روش چاپ، در حقیقت روشی است که در آن، سطح چاپ کننده غیر مسطح است که از معروف ترین انواع چاپ این روش، می‌توان به چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی اشاره کرد.

2. چاپ غیر مستقیم (مسطح)

در این روش، بر خلاف روش غیر مسطح، سطح چاپ کننده به صورت مسطح بوده و چاپ توسط یک واسط انجام می‌شود. معروف ترین چاپ در این روش را می‌توان چاپ آفست دانست.

  • بروشور دارو

درون بسته بندی تمام داروها، باید یک بروشور نیز قرار داده شود تا مصرف کننده دقیقا با ویژگی های دارو آشنا شود. در این قسمت به مواردی که باید درون بروشور گنجانده شود اشاره می‌کنیم.

 

 

بروشور دارو

 

 

دوز و نحوه مصرف

از مهمترین متونی که باید درون بروشور دارو ثبت شود، دوز مصرفی دارو می‌باشد. همچنین، باید خطرات مصرف کمتر یا بیش تر از حد معمول نیز به مصرف کننده گوشزد شود. همچنین نحوه مصرف دارو نیز باید به طور کامل شرح داده شود تا بیمار دچار مشکلی بابت مصرف دارو نشود.

 

کسانی که نباید دارو را مصرف کنند

نکته حائز اهمیت دیگر، درج تمام قشرهایی است که نباید دارو را مصرف کنند. این نکات معمولا شامل کودکان، بانوان باردار و یا زنانی که بچه شیر می‌دهند و سالمندان و یا افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند می‌باشد. همچنین باید حتما گفته شود که چنانچه عضو این گروه ها هستید، حتما قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

 

موارد مصرف

همانطور که کسانی که نباید دارو را مصرف کنند روی بروشور ثبت می‌شود، موارد مصرف این دارو نیز باید به طور کامل شرح داده شود. به عبارت دیگر، اینکه این دارو مناسب چه کسانی و یا درمان چه بیماری هایی است، باید کاملا نوشته شوند.

 

عوارض احتمالی دارو

از دیگر نکات مهم، ثبت عوارض احتمالی دارو به طور کامل روی بروشور دارو می‌باشد. این عوارض ممکن است حتی درصد وقوع بسیار کمی داشته باشند اما باز هم باید درج شوند. از خواب آلودگی و سردرد گرفته تا حتی احتمال ایست قلبی و مرگ! تمام عوارض باید به طور کامل درج شوند.

 

موارد دیگر که باید روی بروشور دارو ثبت شوند

به طور کلی هرچیزی که روی جعبه دارو ثبت می‌شود، باید به طور مفصل درون بروشور نیز ثبت شوند. همچنین موارد اضافه ای مانند ترکیبات، آدرس کارخانه تولید کننده و … نیز باید روی بروشور درج شوند.