شرکت حریر ترمه آریا

هویت برند چیست ؟

25 اکتبر

هویت برند چیست ؟

همان‌طور که هویت هر فرد، او را منحصربه‌فرد می‌کند، «هویت برند» (Brand Identity)، کسب‌وکار شما را از بقیه شرکت‌ها متمایز می‌کند. طراحی هویت برند سبب شکل دادن به کسب‌وکار می‌شود.

مجموعه عناصری که شرکت برای شکل دادن تصویر مناسب از خود ایجاد می‌کند، هویت برند نام دارد. با وجود این‌که هویت برند با تصویر برند و برندینگ متفاوت است، اما گاهی به جای یکدیگر به کار می‌روند.

واژه برندینگ به فعالیت‌های بازاریابی برای ایجاد یک نام تجاری متمایز اشاره دارد. نام تجاری، درک افراد از شرکت و کسب‌و کار است. در مورد هویت برند با یک مثال عمیق‌تر می‌شویم.

فرض کنید یک دانش‌آموز دبیرستانی هستید. علاقه دارید دوستانتان شما را اجتماعی تلقی کنند و با شما به کافه بیایند. اما نمی‌توانید آن‌ها را مجبور به داشتن چنین تصویری از خود کنید. برای ایجاد این برند به انجام کارهایی نیاز است.

باید کانال‌های یوتیوب مناسب را تماشا کنید، روی رشته ورزشی خود متمرکز شوید و سایر کارهایی را انجام دهید که تصویر مورد نظر شما را ایجاد می‌کند. این اقدامات برندسازی شما هستند.

همواره دقت می‌کنید که چطور به نظر می‌رسید. برای خرید آخرین مدل یک کفش که همه در آرزوی آن هستند، پول پس‌انداز می‌کنید. مدل موی خود را عوض می‌کنید و برای پیوستن به یک تیم محبوب بسکتبال تلاش می‌کنید.

این عناصر ملموس یعنی کفش، مدل مو و عضویت در تیم، هویت برند هستند.

هویت برند چیزی است که باعث می‌شود برای مشتریان خود قابل تشخیص باشید. مخاطبان، هویت برند را با محصولات و خدمات مرتبط می‌کنند. هویت چیزی است که ارتباط بین شما و مشتریانتان را ایجاد می‌کند، باعث وفاداری مشتریان می‌شود و درک مخاطبان از کسب‌وکار شما را شکل می‌دهد.

 

 

هویت برند

 

 

توسعه هویت برند

قبل از این مرحله باید بیانیه ماموریت خود را تنظیم کرده باشید. همچنین، ارزش‌ها، مزیت‌های کسب‌وکار و صدای برند را نیز مشخص کرده‌اید. این عوامل نام تجاری شما را تشکیل می‌دهند. سپس به ایجاد هویت برند می‌پردازیم. اگر در موارد تعریف و شناسایی موارد قبلی با مشکل مواجه شده‌اید، با یک جلسه طوفان فکری آن را حل کنید و سوالات زیر را بپرسید.

 

  • چرا این کسب‌وکار را راه‌اندازی کردیم؟
  • چه باورها و ارزش‌هایی برای ما به عنوان شرکت اهمیت دارد؟
  • چه کاری را بهتر از بقیه انجام می‌دهیم؟
  • چه چیزی ما را منحصربه‌فرد کرده است؟
  • اگر می‌خواستیم برند خود را در سه کلمه توصیف کنیم، آن سه کلمه چه بود؟
  • سه کلمه‌ای که می‌خواهیم توسط مشتریان با آن توصیف شویم، چیست؟

المان‌هایی که برای شرکت خود طراحی می‌کنید، عناصر قابل لمسی هستند که برداشت افراد از نام تجاری شما را شکل می‌دهند. این عناصر مواردی همچون وب‌سایت، کارت ویزیت، لوگو، شبکه‌های اجتماعی، بسته‌بندی، لباس فرم و غیره را شامل می‌شوند. به بیان دیگر تثبیت طراحی شما مساوی است با تثبیت هویت برند شما و در نتیجه ایجاد یک کسب‌وکار موفق که نشان‌دهده شخصیت شما به عنوان یک نام تجاری است.

 

نحوه ایجاد یک هویت برند قوی

ابتدا باید از مشخص کردن موارد پایه شروع کنید. این موارد را در زیر مطرح کرده‌ایم.

  • فونت و تایپوگرافی
  • پالت رنگ
  • فرم و شکل

 

فونت و تایپوگرافی

فونتی که برای برندینگ خود به کار می‌برید به همراه فونت لوگو اهمیت بسیاری دارد. برای آشنایی بیشتر با مبحث فونت و تایپوگرافی مطالعه مقالات زیر توصیه می‌شوند.

 

پالت رنگ

افراد از جمله مشتریان احتمالی شما، با رنگ‌های مختلف پیوند روانی دارند. استفاده استراتژیک از رنگ‌ها در برندینگ و لوگو تاثیر زیادی بر نحوه درک مخاطبان از نام تجاری شما دارد. در ادامه در مورد روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و تاثیر رنگ‌ها بر هویت برند توضیح خواهیم داد.

 

 

رنگ در برند سازی

 

قرمز: قرمز رنگ شور و هیجان است. اگر هویت برند شما پرسروصدا، جوان‌پسند و هیجان‌انگیز است از رنگ قرمز استفاده کنید.

 

روانشناسی رنگ قرمز

 

 

نارنجی: نارنجی به عنوان رنگی پرانرژی شناخته می‌شود. برای این‌که صمیمی و جذاب به نظر برسید، از رنگ نارنجی استفاده کنید. استفاده از  نارنجی کمتر از قرمز متداول است، بنابراین با انتخاب این رنگ متمایز می‌شوید.

 

زرد: زرد رنگ درخشش خورشید و در کل نماد شادی است. اگر می‌خواهید سرگرم‌کننده و صمیمی به‌نظر بیایید، زرد گزینه خوبی است.

 

سبز: سبز یک رنگ همه‌کاره و برای هر برندی قابل استفاده است. از لحاظ فرهنگی با مشاهده رنگ سبز در ذهن افراد دو موضوع زیر تداعی می‌شود:

 

  • پول
  • طبیعت

 

اگر نام تجاری شما با این دو موضوع مرتبط است، رنگ سبز انتخاب مناسبی است.

 

آبی: آبی جذاب‌ترین رنگ در طیف جهانی است. با استفاده از رنگ آبی در برندسازی خود، نام تجاری خود را پایدار و قابل اعتماد جلوه می‌دهید. بنابراین، اگر می‌خواهید افراد زیادی را به خود جذب کنید و به آن‌ها حس اطمینان بدهید، رنگ آبی را در برندسازی خود به‌کار بگیرید.

 

 

لوگوی آبی

 

 

بنفش: بنفش رنگ مجلل و باشکوهی است. اگر می‌خواهید با برندسازی خود حس لوکس بودن را القا کنید، رنگ بنفش پیشنهاد می‌شود.

صورتی: درست یا غلط، صورتی از لحاظ فرهنگی با زنانگی گره خورده است. اگر جامعه هدف کسب‌وکار شما زنان هستند، صورتی انتخاب خوبی است. همچنین برای برندهایی با هویت ملایم و لوکس رنگ مناسبی به شمار می‌آید.

قهوه‌ای: قهوه‌ای به ندرت در برندینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند به نوعی یک مزیت شمرده شود. از این‌رو، بهره‌گیری از آن سبب تمایز از بقیه خواهد شد و همچنین، حس خشن و مردانه به نام‌تجاری می‌دهد.

 

 

روانشناسی رنگ قهوه ای

 

 

مشکی: اگر می‌خواهید در برندسازی خود مدرن و اصیل بودن را القا کنید، هیچ انتخابی بهتر از مشکی نیست.

 

فرم و شکل

فرم و شکل عنصری نامحسوس، اما بسیار کاراست که می‌تواند واکنش دلخواه مشتریان را تقویت کند. برای مثال، یک لوگوی دایره‌ای با لبه‌های نرم واکنش متفاوتی نسبت به یک لوگو مربعی با لبه‌های تیز به همراه دارد. در ادامه در مورد کارکرد فرم‌های مختلف در برندسازی توضیح می‌دهیم.

 

  • شکل دایره‌ای: این شکل‌ها شامل دایره و بیضی‌ها می‌شوند و مفهوم گرم و مبهم بودن را به همراه دارند. شرکت‌هایی که از این شکل در لوگوی خود بهره می‌گیرند، احساسی از اجتماع، اتحاد و عشق را ایجاد می‌کنند. لبه‌های گرد نمایان‌گر مفهوم زنانه هستند.
  • شکل با ضلع‌های صاف: این شکل‌ها شامل مستطیل، مربع و مثلث می‌شوند و حسی از قدرت، کارایی، پایداری و اعتماد را القا می‌کنند. دقت داشته باشید اگر این شکل‌ها به وسیله رنگ متعادل نشوند، ممکن است افراد با آن ارتباط برقرار نکنند.
  • خطوط صاف: خطوط صاف هم کاربرد خود را دارند. خطوط عمودی نشان‌دهنده قدرت و مردانگی و خطوط افقی نشان‌دهنده آرامش و ملایمت هستند.

 

نمونه لوگو